Öl iFokus

Öl

Etikettsvenskt-öl
Läst 3552 ggr
[GIKmio]
0

Kopparbergs Special Brew 10%

Någon som smakat den?. Jag tyckte den var vidrig men har hört den är uppskattad av många. Men smaken är olika. Vad tycker ni?

[per50]
0

Den har jag inte smakat på, många kanske tycker att den är för stark men för mig går en öl på 4,5 bra.

[GIKmio]
0

Mariestad old ox är det starkaste jag druckit dom senaste år. Den är på 6,9% och redan där känner man den fränare smaken. Men Kopparbergsölen smakade hostmedicin minst sagt.

[per50]
0

Om man blir förkyld så kanske man ska ta och prova

[GIKmio]
1

Räcker nog med tre-fyra burkar så tror man på tomten sedan.

[per50]
0

#4 jag som inte tror på tomten hur många ska jag ta då?

[Moa-]
0

Angående alkoholstyrka så är det skillnad på våra svenska ljus öl och de riktiga smakbärande varianter som finns. Vår lokala pub på området har i stort sett ingen öl under 6 %, i stort sett alla är däremot mycket goda. Tyvärr finns mycket få av dem på systemet.
Min favorit är:

Rochefort 10

Tillverkare: Trappistes Rochefort Beskrivning: Det starkaste och mörkaste av de tre ölen från trappistklostret Nôtre-Dame de Saint-Rémy. Övriga fakta: Numret på de tre Rochefort-ölen är inte alkoholstyrkan utan densiteten på vörten före jäsningen enligt en gammal belgisk skala. Beteckningen har levt kvar på Rochefort-flaskorna till våra dagar. WWW: www.trappistes-rochefort.com/bieres_10.htm Alkoholhalt: 11.3%Länk till citatets källa

Ett otroligt smakrikt öl med mycket massor smaknyanser som balanseras mycket väl. Just detta finns i vissa av systembolagets butiker, tyvärr ej där jag bor…

Ghosthunter
0

Om man ska ha den styrkan så är det bättre med Arboga 10,2Skrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
0

Jag föredrar nog öl runt 5 %. Men blev bjuden på några burkar för många år sedan. Tyckte det inte smakade gott men det rinner ju ner ändå när man suttit och druckit ett tag. Men sedan framåt natten började jag må fruktansvärt dåligt.

Ghosthunter
0

Ja men är man lite alkoholiserad som jag så brukar de mesta ölen gå ner..hahaha!!Skrattande

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Moa-]
0

Ghosthunter; ja, om det är alkoholtonerna som du är ute efter, visst kör på Arboga. Är du däremot ute efter ett riktigt gott smakrikt öl så testa något av trappistölen… =)