đ§čPĂ„skhĂ€xornas öl
I gamla Sverige, lÄngt innan pÄskmusten och moderna bryggerier, trodde man att pÄsken var en tid dÄ hÀxor samlades pÄ BlÄkulla. SkÀrtorsdagsnatten flög de över skogar och sjöar, och byborna spÀnde sina fönsterluckor och satte upp klockor för att skrÀmma bort dem.
Men det fanns en mindre kĂ€nd tradition bland vissa bryggare. De trodde att om man bryggde öl under pĂ„skveckan och lĂ€t det jĂ€sa i fred, kunde man skydda brygden mot hĂ€xornas nyckfullhet â och ibland till och med fĂ„ hĂ€xornas hjĂ€lp.
Enligt sĂ€gnen var det nĂ€mligen sĂ„ att hĂ€xor Ă€lskade malt och humle. Om tunnorna stod öppna under stjĂ€rnorna pĂ„ skĂ€rtorsdagskvĂ€llen, skulle en hĂ€xa som flög förbi kunna ge ölet en ovanlig smak och styrka â men bara om bryggaren varit försiktig och respektfull.
I en liten dalabygd fanns en ung bryggare som hette Nils. Han hade hört de gamla historierna, men tĂ€nkte att det var skrock. ĂndĂ„ stĂ€llde han ut sin pĂ„skölstunna en natt. NĂ€r mĂ„nen stod högt, hörde han plötsligt mjuka steg i snön. Ur skuggorna steg en figur med lĂ„ng mantel och kvast â en riktig hĂ€xa!
Till hans förvÄning rörde hon försiktigt om i tunnan, lade i nÄgra gyllene korn och mumlade nÄgot pÄ ett gammalt sprÄk. Sedan försvann hon lika tyst som hon kom.
NĂ€r Nils nĂ€sta dag smakade pĂ„ ölet, var det starkt, fylligt och varmt pĂ„ ett sĂ€tt han aldrig upplevt tidigare. Ryktena om âhĂ€xornas pĂ„skölâ spreds i byn, och alla som fick smaka lovade att respektera bĂ„de ölet och naturens krafter nĂ€sta pĂ„sk.
Och Àn idag berÀttar man ibland att om man brygger pÄsköl med omsorg, kan man nÀstan kÀnna en hÀxas vÀnliga nÀrvaro i smaken.
Hoppas att du fĂ„r en trevlig pĂ„skhelg med mĂ„nga goda pĂ„sköl! đŁ
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.
Intressant, den historien hade jag aldrig hört innan.
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
#1: I alla fall en bra historia - och hÀr ett tips pÄ HÀxöl.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/the-odd-house-brewing-3292103/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.