Öl iFokus

Öl

Etikettbrygga-eget-öl
Läst 7621 ggr
[TrevorS]
0

Mjödrecept utan honung sökes

Någon som har bra recept posta här, trött på länkar då de oftast slutar fungera efter ett tag.

Borde finnas en grupp för mjöd

Jenahbella
0

detta var vad jag hittade, har inte gjort de själv så :)
Någon annan kanske har nåt bättre recept som de har testat själva?

3l vatten
3dl socker
½ citron
20 svartvinbärsblad
1 ”ärta” jäst

Skiva citronen. Lägg tillsammans med socker och vinbärsblad i en stor kastrull. Stöt ur smaken med en träslev. Häll på ljummet vatten och rör tills sockret lösts.Varmare vatten ger något beskare smak. Låt svalna till rumstemperatur och smula i jäst. Låt stå i rumstemperatur minst 12 tim., gärna ett dygn. Sila och häll upp på flaskor. Låt dem stå i rumstemperatur 1 dygn och ställ dem sedan i kylen. Öppna försiktigt, de kan pysa över.

Jenahbella
0

ett till:

Rabarbermjöd

Det här behöver du:

½ kg rabarber
½ kg socker
5 l vatten
¼ tsk jäst
russin

Så här gör du:

Skölj rabarbern, skär den i bitar och lägg bitarna i en stor skål eller kastrull. Häll sockret på rabarbern. Koka upp vattnet och häll det över rabarbern. Låt vattnet svalna tills det är ljummet. Ta lite av det avsvalnade vattnet i en kopp och lös upp jästen i det. Blanda skvätten med de andra ingredienserna. Låt mjödet jäsa i rumstemperatur till följande dag.

Sila mjödet och tappa det på flaskor. Lägg några russin i varje flaska. Ställ svalt. Mjödet är färdigt att dricka då russinen flutit upp till ytan, dvs efter ca 3 dygn.

[TrevorS]
0

Smakat på mjöd av floursocker men hittar inget recept.

Vart köper man svartvinbärsblad och ärtajäst, är det vinjäst då eller? Tsr det bara ett dygn? Inget stop eller är det därför den ska vara i rumstemperatur? Hur länge håller den sig?

Bogey
0

En "ärta" jäst är bara en ärtstor bit vanlig jäst tror jag. Så tolkar i.a.f. jag det.

Äkta mjöd ska inte ha nått socker för det fanns inte på tiden det begav sig. Har nått svagt minne av nått recept med nån form av mältad säd och lite honung som jästnäring.

Gotlandsdricke måste vara ganska nära som mjöd var en gång. Det är f.ö överjäst som en ale ungefär.

Tatsja
0

Annars ska det ju vara honung.

Enligt wikipedia så står det så här.

Mjöd, även kallat honungsvin, är en alkoholhaltig dryck som får sin alkoholhalt genom jäsning med hjälp av honung. Till detta tillsätts ofta kryddor

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[TrevorS]
0

Jag e vegan och äter inte honung. Tack för receptet..:) jag fattar att det var det i orginalet därför jag sökte utan..:)

Tatsja
0

Då får du prova dig fram utan honung och kanske ta något liknande

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[TrevorS]
0

Ja floursocker har jag använt innan men den snälla tjejen här skrev 2 recept jag tänkte testa. =)

Bogey
0

Här är ett recept på "dricke", och det är utan honung.

Ännu ett "recept på dricke" med lite större sats.

[TrevorS]
0

#9. Skriv gärna här vill inte ha länkar som jag skrev..

Bogey
0

Recept på gotlandsdricke

Kan tillägga att nästan varje gård som brygger dricke och som har lite självaktning använder sin egen "hemliga" variant så detta ska ska ses som fungerande exempel.

Recept-1

25 liter vatten.
4 - 7 kg malt.
1,5 kg socker.
0,5 kg farinsocker.
1/2 - 1,5 näve humle.
1/4 - 1/2 paket jäst.
Enris.

Fyll en stor gryta med enris och häll på vatten. Koka upp. I en balja hälles maltet och över detta ungefär hälften av enrislagen tills det ser ut som en gröt. låt blandningen stå och dra cirka två timmar.

I en "bunn" eller tappkar lägges några enepinnar kors och tvärs i botten samt enris över som en sil. Häll över "gröten" samt resten av enrislagen. Låt dra cirka 30 minuter innan tappen öppnas. Låt innehållet droppa ner i en hink eller balja. Denna dryck kallas "lännu" eller råsaft.

Koka upp humlen separat med 1 liter vatten, sila bort humlen och låt lagen svalna till fingerljummet. Sockret löses upp i lite vatten. Lännu hälls i en stor gryta och får koka upp, skummas samt får svalna till fingerljummet. Jästen löses upp i sockervattnet och alltsammans blandas och röres om. Häll därefter upp på damejeanne eller drick-kagge. Låt stå några dagar tills drickän har jäst färdigt.

Recept-2

15 kg malt, varav hälften rökt.
8 kg farinsocker eller vanligt socker.
1 normalstor enbuske
1 näve humle
1 nypa bakjäst
70 L vatten

Gör så här:

Koka upp vattnet, lägg i kvistarna från enbusken (spara lite ris till längre fram i receptet, samt "stammen").
Låt det hela koka 15-20 min, lägg i humlen, låt koka ytterligare någon minut tills humlen har tagit smak.
Tag nu upp enriset och skumma av humlen.

Nu behöver du en 100 L trä eller plasttunna med tappkran eller liknande i botten att använda som "lännu",
Lägg enris i botten (fungerar som en sil så att inte kranen "gurglar" igen), häll försiktigt i malten.
Se till att kranen är stängd!, ös över den heta enelagen på malten, låt det hela stå och "dra" över natten.

Tappa nu av "mäsken" genom kranen till en annan tunna, koka upp på nytt och tillsätt 3 kg socker, rör om tills sockret löst sig,
Låt blandningen svalna och häll över det i ett jäskärl, tillsätt jäst när temperaturen är ca 25 grader.

Låt drickun jäsa svalt minst 5 dagar, provsmaka dagligen, tillsätt kontinuerligt lite socker då jäsningen börjar avta eller när det smakar "surt". När alkoholhalten har nått upp till 10-14% efter ca 3 veckor börjar drickun bli odrickbar (den klarnar precis som vin), den skall se ut som tunn nyponsoppa och vara något sötare än vanligt öl, då är den som bäst.

Eftersom den skall drickas upp på ca två veckor gäller det att ligga i och dricka flitigt varje dag, ett tips är att ha ett rejält (fylle?)kalas så den inte blir stående.

[TrevorS]
0

Men det är ju humle kan vi veganer inte äta. Utan honung söker jag..=P

Bogey
1

#12 Öhh, hur menar du nu? Humle är ju vegetariskt så det förslår.

Honung förstår jag eftersom det är nyttjande av djur men recepten är utan honung som efterfrågat. Så vari ligger problemet, för en som inte förstår?

Jenahbella
0

#3 de första receptet håller inte speciellt länge, 1-2 veckor. det blir ingen större mängd alkohol i, en ärta jäst är bara en jästbit stor som en ärta.

svarta vinbärsblad vet ja inte vart man kan köpa, men du kanske vet vart du kan plocka egna? :)

[TrevorS]
0

Ursäkta tänkte fel tror jag humle är en växt va? Tänkte på humlehonung. Men humle är nog veganskt, men vart köper man det? Vart köper man malt?

Jenahbella
0

#15 här har du en länk :) http://shop.humle.se/se/

[TrevorS]
0

Tackar nu har jag lite att testa faktiskt. =) Ska det första vara i en bunke med lock eller utan?

Jenahbella
0

#17 de vet ja faktiskt inte :/ men de borde väl va lock på? låter mest logiskt.

du får järna berätta sen om de fungerade bra, och om de blev gott! :)

[TrevorS]
0

Jag testade det receptet när jag var yngre när jag ville ha alkohol men det fungerade inte så bra då flaskan exploderade. Men jag kommer nog på något. =)

Jenahbella
0

#19 haha de va ju mindre bra! :P hoppas de går bättre denna gång då! :)

[TrevorS]
0

jo jag med och gör det nog..=)

Bogey
0

I varje stad med självaktning brukar det finnas en vin & bryggarbutik där man kan köpa vin- och ölsatser. Där kan du nog även hitta malt och humle samt alla de tillbehör som du behöver.

För jäsningen kan man ha en stor dunk eller damejeanne med jäsrör i öppnningen.

Mjöd tror jag faktiskt man bryggde i stora öppna fast om jag kan min vikingahistoria rätt. Det var ofta vildjäsning man ville få till eller sparad bottensats från tidigare lyckad jäsning.

Gotlandsdricke bryggdes förr på träfat men numera används ofta stor plastdunk och jag tror man har ett jäsrör .

#16 Bra länk där Fnuha. Där finns ju allt man kan tänkas behöva som bryggmästare Glad

leo-
1

inte för att vara dum men honung har inget med djur att göra det kommer från växterna

Saga85
0

#23 Ja, fast det är framställt av bin.

leo-
1

nej det är insamlat av dom

då är det värre att äta en morot den växer ju i gödslad jord och det kommer från djur eller är framställt kemiskt

lämnar detta nu det handlade om mjöd

Saga85
0

#25 Nej, bina samlar pollen och nektar, och av detta gör de honung.

Jenahbella
0

#25 från wikipedia: "den produkt som bin framställer av pollen och nektar"

leo-
0

my bad sorry

Jenahbella
0

#28 hehe kan hända den bästa :D

leo-
0

Oavsett det så är mjöd på honung inte särskilt gott om man inte kryddar det på rätt sätt.

Funderade på att sätta en sats och tillsätta rönnbär för smaken  men det tar ju evigheter för den att bli klar så det får vänta lite till det finns mer ordning i livet

Det ska ju helst vara källvatten och lokal honung när man sätter den

[TrevorS]
0

Jo kanske, men jag kommer inte använda honung då jag är vegan men tack så mycket för alla tips och knep ska testa det här snart. =)

ulvbane
0

Hej Trevor

Andra har visst påpekat det före mig men mjöd kräver honung. Annars är det inte mjöd. Mjöd utan honung är .. någonting annat. Mäsk kanske. Däremot så kan man såklart få till något som liknar mjöd utan att använda honung. Svenska bryggerier använde kemiska smakämnen på 90 talet.

Men varför? Gör fruktvin eller öl istället!

ulvbane
0

Ett tips till mjödälskarna (finns det några sådana här?)

Har i åratal sökt en god komersiell mjöd för att kompletera det något ojämna och opålitliga resultatet av min sporadiska hembryggning. Har tillslut funnit Honeymoon Nectar Sweet Honeywine. Flerfaldig prisvinnare och är faktiskt nästan lika bra som bra hemmagjorda. :)

Tom-B
0

Mjöd - Vikangarnas dricka!

Här ovan i tråden har vi fått tips och recept på Mjöd. De är dock ganska komplicerade och blir väl också rätt alkoholstarka.

Mumma är väl den moderna snabblandningen av Vikingarnas mjöd.

På Flugfiske har tipsats om ett snabbt och enkelt sätt att själv blanda sin Mumma. Och alkoholstyrkan fixar du själv som du vill ha den.

Gå in på Flugfiske i Fokus, länken Mumma.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[TrevorS]
0

Tänkte sätta igång med mjödprojekt snart, har några projekt kvar innan. Vill tacka igen för alla recepten som jag fick här. Skrattande

[per50]
0

Öl med honung smak låter spännande…

[TrevorS]
0

Mjöd är väl ursprunget till Öl?

Har testat med Maskroshonung, det gick toppen. Skrattande

[per50]
0

Det låter som en spännande smak..

mona43
0

Intressant att göra lite olika sorter själv och se resultatet

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Farwuq
0

Men vilket slabbande.
Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[per50]
0

Det är ju erat slabbande som öl iFokus existerar.. Skrattande

Så snälla forsätt så

Farwuq
0

Jag ska se om jag slabbar ihop en öl laddning till sommaren.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

mona43
0

Trevligt med slabbande, ju mer dess bättre SkrattandeCool

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Casiopeia
1

Det är en konstig missuppfattning att Mjöd skulle vara ett slags öl. Det är honungsvin och inget annat.

Öl görs på malt, hummle, jäst och vatten.  Mjöd görs av honung, vatten och något som triggar igång jäsningen (t.ex saliv, eller bottensats från tidigare bryggning).

Jäser man socker och vatten får man mäsk, och det blir lika lite mjöd om du tillsätter honungs-smakämnen i det som att det skulle bli vin om du tillsatte vindruvsarom.

#30 Välbryggt mjöd behöver inte kryddas, men det vinner på lagring precis som allt vin. Ett torrt vällagrat mjöd gjort på god honung kan mäta sig med ett riktigt fint rödvin om du frågar mig, men naturligtvis är det en svår konst att få det bra och en del experiment som folk gör hemma (och tappar för tidigt) är rent vidriga.

#33 Kan rekommendera Tej också, de kallar det lite tramsigt för etiopiskt honungsvin (Fast man kan ju förstå att de inte vill förknippas med de fördomar folk har om mjöd) men det är svenskbrygdt mjöd och inget annars. Ganska torrt ochi klass med bra hembrygdt dito. Finns på välsorterade systembolag och i beställningssortimentet.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~