Öl iFokus

Öl

Etikettövrigt-om-öl
Läst 909 ggr
Leffe
0

Mina favoritöl

För min smak är tre öl i en klass för sig

1. Kilkenny (Irland)
  2. Melleruds (Sverige)
  3. Breznak (Tjeckien) det absolut godaste måltidsölet.

Sämst tycker jag om de belgiska fruktsmaksatta ölen.

[GIKmio]
0

Mina är om jag också ska välja tre..Håller mig mer till den inhemska ölen.

1. Carlsberg Sort Guld 

2. Falcon Export

3. Mariestad

gromar1942
0
  1. Arboga 5,6
  2. Melleruds
  3. Sigtuna Lager

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

JazzBass
1

Svårt, men dessa är några favoriter. (Jag bor i Finland, tror att några av dessa inte säljs i Sverige).

• Keisarin Kellari från Nokian panimo. Ofiltrerad, fruktig och god källarlager som dessutom knappt kostar mer än dussinsorterna. Nokian panimos bästa öl enligt mig. Inte det bästa ölet på min lista, men det jag oftast köper på grund av att det säljs i vanliga matbutiker i Finland och är förmånligast av dessa jag listar upp.
  • Stallhagen Delikat, från det åländska småbryggeriet. Smakrikt och mycket gott, lever väl upp till namnet. Speciellt bra till mat, men jag gillar det som sådant också.
  • Murphy's stout. Mycket godare än Guinness.
  • Schiehallion, en skotsk lager som Alko tyvärr slutade importera. 😡 Väldigt fruktigt och gott, men ganska dyrt.
  • Weihenstephaner Vitus - starkt (7,7%) veteöl med mycket smak, friskt.

Av de svenska ölen jag provat har jag tyckt speciellt mycket om Mariestad och St. Eriks. De har sämre rykte här i Finland än de är värda tycker jag. De finska dussinölen (Karhu, Karjala, Lapin kulta, Olvi, Koff, Sandels m.fl.) ger jag inte mycket för, de är karaktärslösa och trista, och smakar alla ganska likadant enligt mig…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JanneL
0
  1. S:t Eriks Centennial

2. Zeunerts Original

3. Melleruds