Ölbryggare?
Någon annan här som brygger egen öl? Jag och maken är på tredje satsen nu. Vi har klarat av en IPA med smak av ingefära och en chokladstout, vi är mycket nöjda med båda satserna. Första blev möjligen lite för svag, men god ändå. Igår satte vi en weissbier som vi hoppas ska få en citrusaktig (grapefrukt) smak. Väldigt spännande.
Jag har bryggt en gång en det blev lyckat, det du beskriver låter verkligen intressant.
Jag bryggde öl i flera omgångar tidigare. Det blev hyggligt enligt mig själv. Polarna sade däremot att det smakade utmärkt, med fin kolsyra. Det var ofta ganska mörka ölsorter som jag tog fram. Jag köpte dels ölsatser och dels försökte jag bättra på dem med malt groddad på egen hand.
Weissbier låter väldigt spännande, hur har det förlöpt?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jotack, weissbeiren blev väldigt bra. Vi lyckades få till en utan banansmak och bananlukt och med en bra citruston. Jag är väldigt nöjd. Den visade sig göra sig allra bäst till matjesill, inte helt oangnämnt nu till sommaren.
Blandar ni till tio eller 25 liter per sats?
Det brukar landa mellan 15 och 19 liter.
Då kör ni tydligen med en 25 liters flaska.
Mäskar ni malt själva eller köper ni färdigt?
Ja, vi kör i en 25-litrare. Vi mäskar oftast själva. Vi brukar vara tvungna att köpa omalen malt eftersom vi oftast använder lite mindre vanliga sorter. Vi får alltså köra hela processen hemma: malning och mäskning så det är något av ett projekt att sätta en sats.
Då krävs en något större bostad än vad jag har.

En villa eller en lantgård.
Jag har kört Cooper´s ölsatser, satte häromdagen Indian Pale Ale, den har slutat jäsa nu och jag tog ut ett prov, överraskande fin beska och mer lager än ale tycker jag. Ska sekundärjäsa på flaskor, blir spännande om nån vecka.

#9 låter toppen..
Tack, jag hoppas bara att flaskorna håller, tog kanske liiiiite mycket socker…..
Ska man inte ha något i stoppar jäsnings procesen?
Stoppar det inte av sig själv?
Nej, man behöver inget som stoppar jäsningsprocessen. Det är klart att man kan buteljera ölen innan jästen har jäst ut, men då finns ju risk att flaskorna sprängs så låter man bara jästen jäsa ut och sedan buteljerar och kolsyrar blir allt bra. Vi kör på mer sockerlag än "standardrecepten" för att få bra kolsyra och allt man behöver tänka på är att inte fylla flaskorna helt utan lämna ungefär 2 cm tomt.
#14 oki doki då vet jag det, bra att veta.
Jag brygger eget i ett litet bryggverk. Det blir mycket ale och IPA. Trycker i kolsyran fat så smidigt. Har även en fin humleodling 6 sorter.
Rozzy: Humleodling you say? Vad för sorter har du? Det är inte så att du säljer sticklingar?
Själv brygger jag inte utan har förmånen att ha en karl som gör det åt mig, och riktigt bra sådan. Vore kul att lära sig men jag har svårt för exaktheten och nogrannheten som det verkar krävas, så vette tusan om det hade blivit något vidare. Istället föredrar jag att agera provsmakare ;) Just nu väntar jag med spänning på en sats brown ale som står och flaskjäser nere i köket…
Hade dock varit kul att bidra genom att odla lite humle, men det verkar svårt att hitta annat än prydnadssorter…
jag brukar köra coopers satser. senast blev det ginger beer. öl och öl.. heh. smakar inte öl någonstans. mer som ingefärsdricka. jag hade i 2 kg socker och ett litet paket farinsocker och ginger beersatsen. blev riktigt gott.
en klar favorit.
Säkert gott.

he he nu har jag beställt två nya burkar ginger beer
en ska jag jäsa upp med honung och nån citron