Brygga eget mjöd.
Mjödört har från länge sen varit användt i öl och mjöd. Forsöker hitta någon som säljer mjödört till att sätta egen mjöd till julen, men kan inte klara hitta något.
Någon här inne som vet vart man kan få tag på det?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hej rita!
Jag kan forska lite, jag hör av mig när jag hittat något
Ja frön och planta var inte svårt att få tag på, men jag vill brygga mjöd i ÅR :P Dock har jag tänkt köpa frön från både mjödört/älgört/älggräs och humle och plantera i egen trädgård.
Jag lyckades hitta humle.se där jag kan beställa humle iaf, sen hittade jag örtgubben eller något som sälger torkad älgört, men skulle ju gärna sett någon butik så jag kan få tag på det i dag. *otålig*.
har hittat en hög med olika recepter, allt från "plasthink 10 liter", till jäskärl och jästlås och hela paketet. Skall nog prova mig på en simpel variant allra först. En kompis till mig sätter egen mjöd i sterilicerat plasthink a 10 liter från dollarstore med plastlock bara, sen borrade hon bara litet hål i locket och satte jästlås på den hinken helt änkelt. Står i badkaret, och hon får kalasbra mjöd varje år.
Några tipps att tänka på? Hur mycket mjödört är vanligt att ha när ett recept säger 1-3 gram humle? Det skall ju vara antigen mjödört eller humle som smaktillsättning..
Om man använder humle, är det kottarna man använder som smaktillsättning då? Detta är helt främmande mark för mig :D
Jag vet inte om det är kottarna eller inte, men om man tittar på bilden så skulle jag tro att det är kottarna.
Ja jag tycker ju det ser ut som det är kottarna man använder. Kanske logisk då det är dom som doftar? :)
Det är humlekottarna som används.
Tack Silvertris! :)