Öl iFokus

Öl

Etikettklotterplanket
Läst 2430 ggr
Ronny-K
0

Hembryggt Öl

Köpte för många är sedan en Australisk hembryggarsats som jag tillredde efter medföljande beskrivning.

Jag köpte små plastdunkar med skruvkork o handtag som jag fyllde med det nybryggda ölet. Därefter radade jag upp de små plastdunkarna på översta hyllan i matkällaren så att de skulle stå mörkt o jäsa färdigt.

En tid senare var jag i källaren i ett annat ärende och såg en massa konstiga plastkrumelurer som liknade U:n på golvet.
Skumt tyckte jag, tills jag slängde ett öga upp mot översta hyllan..
Herrej.. där stod en rad plastfotbollar med skruvlock som såg ut som om dom skulle explodera när som helst!
Plastkrumelurerna på golvet var handtagen som ploppat av!
Försiiiktiiigt desarmerade jag "bomberna" genom att pysa ut trycket med skruvlocket.
Dunkarna återtog aldrig sin ursprungliga form, så det blev ett fotbollsöl även om jag aldrig kollar fotboll.

Hur det smakade? Ok om man hällde försiktigt och inte fick med bottenskylan.
Lite English Ale stuk på det hela.

Jenahbella
0

oj! vällagrad då ;)

Hawknestgrove
0

hhahaaaa!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AktieTrader
0

Prova gärna att brygga eget öl hemma. Men undvik ölsatser som köper i butiken. Det är låg kvalitet på maltextraktet och jästen är helt kass. Man skall inte heller tillsätta socker som det står. Det ger ett blaskigt öl.

Själv har jag bryggt 200-250 liter öl totalt. Jag har använt många olika recept och alla slår vanligt köpeöl med hästlängder. Jag har använt malt men det går bra att använda maltextrakt med.

Humlegården finns allt du behöver. Där finns även ett stort antal ölbryggarkunniga att fråga.

En 10liters gryta ,en jäshink, hävert och vanliga köksprylar är utrustningen du behöver.

Lycka till, det är både gott och roligt.

[per50]
0

Intressant läsning om att brygga eget öl, jag efterlyser flera som har prövat att brygga sitt eget öl.

Farwuq
0

Om man hade eget hus med källare, så skulle man nog kunnat göra ett allvarligt försök med att brygga på riktig malt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[per50]
0

Jag har prövat en gång och då bodde jag i lägenhet och det gick hur bra som helst.

Farwuq
0

Och, vad sade frugan?!

Flört

[per50]
0

Just då var jag en inbiten ungkarl

Farwuq
0

SkrattandeFlört

Farwuq
0

Det blev dubbelpost

Glad

AktieTrader
0

#5 Det enda som är lite störande när man brygger öl är att det luktar en del när man mäskar och kokar vörten. Bryggandet gör jag i köket och kokar vörten gör jag i en jäshink (med vattenkokarelemet imonterad) på altanen. Bubblandet från jäsningen är ingen fara. Jag har jäshinken i tvättsugan och stänger man dörren hörs ingenting.