Alkohol i butikerna?
Vad tycker ni?
Ska alkohol säljas i mataffärerna, bensinmackar mm?
Ska man i så fall ha några restriktioner för det?
Nu kommer jag att få motugg, men jag anser att systemet ska vara kvar. Vi kommer aldrig att ha så brett sortiment, samt möjlighet att så lätt beställa udda sorter som nu om man skippar monopolet.
Visst du kommer kunna köpa din vinare samtidigt med mjölken och det kommer kanske att vara billigare, men det kommer bara att vara storsäljarna som finns i butiker, mackar etc. Urvalet kommer att smalna betänkligt och det kommer bara att vara i större städer där det möjligen dyker upp specialbutiker med brett sortiment.
Men det är bara vad jag tror och tycker.

Jag vill ha kvar systemet, då utbudet är riktigt bra där och de ha bra koll på deras varor. Dessutom kollar dom leg, vilket inte alltid sker i mataffärer eller tobaksaffärer.
Jag skulle dock vilja se specialliserade butiker (som gärna får drivas av systemet), t.ex. en riktig öl-butik med massa hörliga sorter och personal som kan öl riktigt bra osv.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
#2 ja en riktig ölbutik vore lite kul, eller jaa specialbutiker med lite extra lixom :)
Lite mera öppettider skulle ju inte heller skada om man nu behåller systemet. När jag ibland pratar med min mamma känns det som om hon får jäkta hit och dit för att hinna med att handla på deras "lokala" systembolag.
I våran lokala Alko (jag bor i finland) så är det öppet till 20.00 på de flesta kvällar så man slipper stressa.

Finland har ett såpass mycket bättre namn. Där hör man vad som säljs, istället för systemet, som låter som ngn datorbutik
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Puttar upp för att jag tycker att det är en intresant fråga.
Och jag säger ja, det ska man verkligen göra, öl och vin ska man kunna inhandla i vilken sylta som helst.
Håller med jag med, när man handlar i butiken kan man ju få lite råd samtidigt om vad som passar bäst till olika maträtter.
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"