Öl iFokus

Öl

Etikettbrygga-eget-öl
Läst 8194 ggr
Mari
2010-07-02 13:34
0

Bäst före?

Hur ska man tolka bäst före-datum på öl? Blir ölen dålig direkt när datumet är gånget eller kan man ändå dricka den ett tag efter?

Om man kan, hur långt efter? Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[per50]
2010-07-02 20:19
0

Jag tror att det går att dricka öl ett par veckor efter utgånget datum. Jag har inte testat själv på öl, men en veckas mjölk har jag druckit och jag lever ännu.

Mari
2010-07-02 23:21
0

Så då bör man inte dricka öl som gått nästan 2år efter utgångsdatumet? Tungan ute Har hittat en halv platta öl men datumet är som sagt utgånget, min pojkvän har smakat på det och han tyckte inte att det smakade så konstigt men jag är rädd att det inte alls är bra att dricka så gammal öl.. Starköl är det också, tror det var 5,2 eller något sådant.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

zoncar
2010-07-03 03:18
1

Hittade en sex-pack i ett av mina skåp, 2 år efter bäst före datum och inte märkte jag någon skillnad i smak, nä det tror jag inte har någon större betydelse, såvida det inte smakar illa!! sen är det väl bara yrseln man är ute efter ändå kan en tro??? men mjölk jo en vecka i solen så blir det en fin fin smak!!!

Mari
2010-07-03 09:52
0

Ingen som vet om man blir förgiftad eller något? Tungan ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[per50]
2010-07-03 10:51
0

#3 Jo om mjölken står i solen den kan jo tänka mig att smakar ganska illa, jag menar en vecka i kylskåpet.

Jag tycker att man kan testa sig fram, blir man inte magsjuk eller så efter någon öl. Magen är ju ganska känsliga saker, minsta lilla dålig mat eller dryck så säger magen ifrån, det går min mage i varje fall.

zoncar
2010-07-05 22:52
0

#4 tror inte det är någon fara i fall det inte smakar illa!! alkohol i sig lär väl tåla en långvarig förvaring, men så är öl en slags färskvara, men det klart blir din kille lätt sluddrig och kan inte gå rakt efteråt kan väl en "lätt förgiftning" antas, knappast någon större fara lite beroende på hur det har lagrats

#5 Lidl ska visst ha sålt en slags högpastoriserad mjölk som tål någon/några dar ute, måtte vara rena giftet blä för den mjölken

[per50]
2011-05-14 12:34
0

Som jag skrev för ett tag sedan så är det ingen fara med smaken om den står någon vecka efter att datumet har gåt ut, bara den står kallt.

Farwuq
2011-05-14 17:11
0

Även jag har druckit öl som varit flera år gammalt. Det slank ner utan bekymmer.

Glöm inte att "gammalt vin" betraktas som bra. (i vissa fall).

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland