Oktoberöl 2023
Att prova oktoberöl är alltid intressant, men var beredd på väldigt mycket lik öl, där bas smaken oftast är mycket malt och med tur även lite karamell, all öl är ljus till gyllenbrun och lättdrucken.
Det som förvånar mig är att Systembolaget inte tagit in någon svensk öl i fasta sortimentet, speciellt när det är flera öl som verkligen håller måttet för det med bryggerier som skulle klara av att leverera större mängder.
Så därför rekommenderar jag att ni alla tar en liten extra titt i “lokala och småskaliga” efter att stötta era lokala, eller i alla fall svenska bryggerier, när ni väljer oktoberöl.
Vill ni veta mer om Oktoberöl och kanske prova lite? Håll utkik efter digitala provning med Mauro och Matilda på facebook, som kommer ske i september.
Läs mer här :
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-09-08 20:56 av Pyttelite
#1: Fint inramad!
#2: Härligt - hoppas att du hittar fler favoriter!
#5: Det är ju så att Oktoberfest är också en ölstil och inte bara en företeelse.
Så här skriver Alko;
Den mest traditionella oktoberfeststilen representeras av ölet Märzen, som har bryggts i Bayern sedan 1500-talet. Märzen är ett fylligt och maltigt underjäst öl med hög alkoholhalt.
När det begav sig bryggdes ölet på våren, i regel i mars (März på tyska), och förvarades i svala grottor fram till sensommaren och hösten.
Själv är jag inte speciellt förtjust i ett underjäst öl - eller kanske är det så att det är komplicerat att göra ett ”gott” underjäst öl.
Tur att vi har olika smakriktningar. 🍺
- Redigerat 2023-09-09 15:50 av Pyttelite
#6 Så kan det vara, tänker mest på att andra bryggerier ger ut en speciell Oktoberfestbier. Ungefär som julöl.
#7: Ja så är det för det mesta - ett festligt tillfälle och ett relativt fast lanseringsdatum.
Har tyvärr inte haft tillfälle att besöka Bayern under den faktiska festtider.
#8 Personligen tycker jag att det är ett turistjippo som man kan avvara.
Finns betydligt trevligare tillställningar, men det beror givetvis på vad man söker. Olika smak och tycke, helt enkelt.
- Redigerat 2023-09-09 16:29 av [Hayabusa-0001]
#9: Håller med även om jag nu inte varit på någon fest 😳 men det är väl lite som midsommar eller andra återkommande traditioner. Det ska bara finnas men hur kul är det en regnig midsommar?
Fin med fokus på öl iallafall.
Oktoberfesten är nu invigd.
Der er parade, lederhosen og selvfølgelig en masse øl i München i Tyskland de næste 18 dage. Præcis klokken 12 tappede Münchens overborgmester, Dieter Reiter, den første tønde øl med to hammerslag og åbnede dermed den 188. oktoberfest med et brag.
Läs mer här
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/oellene-er-skaenket-og-oktoberfesten-er-skudt-i-gang