Öl iFokus

Öl

Etikettnostalgi
Läst 602 ggr
[GIKmio]
2

En stor stark, tack!

Visst minns vi uttrycket när vi hängde på krogen och beställde en starköl i baren.. Nu har jag bara varit på krogen ett fåtal gånger dom senaste 10 åren men ett uttryck som levt kvar. Och det var sådant oväsen så man fick skrika En Stor Stark! och peka på det ölmärke man ville ha så det nådde fram till bartendern så man visste vilken kran man skulle fylla upp glaset från.

[Hayabusa]
1

Sannerligen! I min ungdom, när det hängdes på krogen mm, så var det ju absolut det som gällde: "En stor stark". Ja, om vi nu inte tog en "tura" (dvs färjan Helsingborg-Helsingör), då var det dansk flasköl till ett angenämt lågt pris som gällde:)

Tillbaka till "Stor stark" så tror jag inte vi hade så många ölmärke att välja mellan utan snarare fanns det endast ett enda. Skillnad mot idag när det finns krogar med ett otal olika ölsorter & märke.

[GIKmio]
0

#1 Jag drack mest starköl på krogen. Och då pratar vi 90-talet. Jag hade en kompis ( han är min kompis fortfarande och han är nästantill nykterist idag) som följde med hem till mig på småtimmarna och jag lagade mat vi åt som bukfylla. Kände mig oftast relativt nykter då. Nästan så jag i efter hand tänkt en hel del på hur stark den ölen egentligen var.. En stor måttligt stark, tack! 😎 Men jag hade oftast en flaska brännvin hemma vi delade på ändå efteråt