Öl iFokus

Öl

Etikettövrigt-om-öl
Läst 1147 ggr
[Carpinus]
0

Förpackningar och återvinning

Fortsätter en löpande diskussion om återvinning med mera under en samlande rubrik.

[Carpinus]
2

🏆 Dagens pokal till Lennart i Munka-Ljungby som placerat ut tunnor för insamling av burkar och PET-flaskor. Återbäringen går till välgörande ändamål.

_"Lennart Drangnér fick idén när han slogs av den stora konsumtionen av importöl.
– Det är ju ingen pant på de utländska burkarna och flaskorna, så de kastas bara. Ofta i naturen, tillägger han. Sedan i augusti förra året har Lennart Dragnér samlat såväl importerade som svenska burkar och flaskor som han skickat vidare till återvinning genom organisationen Pantamera.
– De betalar även för de utländska burkarna, säger han."---

"Hittills har det blivit 40 fulla säckar som har transporterats till återvinning. Det har gett föreningen 23 000 kronor.
– Jag vill tacka alla som har skänkt sina burkar, säger han.
Men det största jobbet har han gjort själv. För det här han som varje måndag tömmer tunnorna och sorterar innehållet innan det skickas iväg. Burkar för sig och flaskor för sig."---_

HD

[Carpinus]
0

"Glasflaskor som ingår i pantsystemet sorterar du ut för sig. De lämnas in för pant i mataffären eller på systembolaget. Leta efter pantsymbolen på flaskan så vet du om den kan pantas eller ej", kan man läsa på Stockholms stads hemsida. Finns det verkligen systembolag i huvudstaden som tar emot returflaskor (och burkar) för öl?

Såvitt jag vet befattar sig inte systemet med hanteringen av sina returförpackningar, utan låter livsmedelshandeln ta hand om den detaljen, vilket åtminstone jag tycker är rätt oansvarigt.

[Carpinus]
0

Nedbrytningstid i sjöar och hav är 200 år för alluminumburkar och 450 år för plastflaska. Glasflaskor är onedbrytbara.

Källa Chalmers.