Öl iFokus

Öl

Etikettövrigt-om-öl
Läst 1702 ggr
[Carpinus]
0

Ölburken fyller 60

"I år firar ölburken 60 år i Sverige. Den introducerades 1955 när motboken slopades och starköl fick börja säljas på Systembolaget, enligt Sveriges ölburksamlares förening (SÖL)."---

"– Det var revolutionerande när de här burkarna kom. Man marknadsförde burken som något som var väldigt lätt att införskaffa, man slapp släpa hem glasflaskor och det var lätt att göra sig av med burkarna - man sänkte helt enkelt burken i havet, det rekommenderades till och med, minns Anders Bergström och konstaterar att det som då var helt rätt sophantering inte alls är gångbart i dag. "Den som vill fira burkens jubileum med att inmundiga just öl kan ta en tur till Köpenhamn där det blir ölfestival i slutet av maj. Drygt 90 olika utställare deltar på festivalen. I Danmark firar ölburken 80 år och detta kommer att uppmärksammas på festivalen genom att smakprover på öl serveras i burk."

TT-AFTONBLADET

[GIKmio]
0

Jag läste att man gick över till aluminium 1979. Det är en sak som slagit mig när jag sett gamla ölburkar på bild att dom har vissa olikheter med dagens.

Farwuq
0

Ja, de var väldigt annorlunda, de var som konservburkar. Men öppnade dem med ett speciellt verktyg och gjorde två triangulära hål.

Sen kom de som hade en löstagbar ring.

Sen kom aluminium med den vikbara öppningen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Leffe
0

Jag har kvar några plåtburkar

Farwuq
0

#1 Men vissa sorter fan kvar i plåt åtminstone 83.

[Carpinus]
0

#3 Tomma?

Farwuq
0

Nä fulla. Jag minns en diskussion med en kompis. Vi var långt ute på en sjö och när jag druckit ur min aluminiumburk  så sänkte jag den - som man brukade på den tiden. 

- Fy sa min kompis, så gör man inte längre. Min plåtburk däremot bryts ner av naturen. Varpå han sänkte sin plåtburk på samma sätt.

Detta bör ha varit sommaren 1983, på sjön Bäen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4en

[GIKmio]
0

Jag minns när vi hade en sommarstuga när jag var barn. Det fanns ett skjul på tomten där man hade inrett dass och även varit någon form av snickarverkstad. I en hylla stod gamla ölburkar uppradade. Dessvärre minns jag inte från vilken tid men jag skulle gissa på att dom stått där sedan sent 60-tal, tidigt 70-tal eftersom dom verkade stått där ett tag och detta var i slutet av 70-talet. Förmodligen hade man släckt törsten under arbetet.

Farwuq
1

Glöm inte Rigello burkarna i plast. De hängde med några år på 70-talet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rigello

[GIKmio]
0

#9 Det var nytt för mig 🙂