Carlstads bryggeri
I min ungdom fanns ett Karlstads bryggeri, ursprungligen såg det ut så här.
Men nu händer det tydligen något igen! VF 12 maj förra året: "Karlstad Bryggeri gick i graven i slutet av 1960-talet. Nu föds istället Carlstad Bryggeri. I lite annorlunda form – men med stora ambitioner. – Jag vill komma in i Systembolagets ordinarie sortiment så fort som möjligt, säger Göran Larsson."---
Före Karlstads bryggeri fanns bl.a. Frankeska bryggeriet, där den från Tyskland invandrade Ernst Christian Franke (1818-1875) stod för drickat.
Får mig att tänka Mariestads bryggeri som inte finns, men Mariestads ölet finns och har inget med Mariestad att göra.
Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus
Mariestads bryggeri grundades 1848. Det förvärvades av Spendrups 1967 för att läggas ned 1972.
Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus
#2 Ja, det känns ju lite missvisande! "Melleruds Pilsner" är ett liknande exempel, det görs av Spendrups i Grängesberg. Arboga Bryggeri har väl säte i Stockholm och producerar Arboga Öl där tror jag. Finns säkert fler exempel.
#3 Jag i min tur visste inte att det finns ett Bryggargården i Karlstad. Kul att de bevarat bryggeriet genom namnet i alla fall!
#5 Det är tre punkthus som ligger på tomten nu. Så bryggeriet låg granne med stadshotellet.
#6 Okej, stadshotellet vet man ju var det ligger… Tack!
Apropå Karlstad hittar jag en "Pilsener Bier" från Wåxnäs Bryggeri i den här etikettsamlingen, sidan 2 (liksom en "Godtemplardricka" från Brinck & Nygren i Karlstad, men den tror jag vi lämnar därhän…).