Öl iFokus

Öl

Etikettsvenskt-öl
Läst 2192 ggr
[Carpinus]
2

Carlstads bryggeri

I min ungdom fanns ett Karlstads bryggeri, ursprungligen såg det ut så här.

Men nu händer det tydligen något igen! VF 12 maj förra året: "Karlstad Bryggeri gick i graven i slutet av 1960-talet. Nu föds istället Carlstad Bryggeri. I lite annorlunda form – men med stora ambitioner. – Jag vill komma in i Systembolagets ordinarie sortiment så fort som möjligt, säger Göran Larsson."---

[Carpinus]
1

Före Karlstads bryggeri fanns bl.a. Frankeska bryggeriet, där den från Tyskland invandrade Ernst Christian Franke (1818-1875) stod för drickat.

Pdf från Carlstadgillet.

gromar1942
0

Får mig att tänka Mariestads bryggeri som inte finns, men Mariestads ölet finns och har inget med Mariestad att göra.

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

[GIKmio]
1

Det visste jag inte att det funnits ett bryggeri där. Bryggeritomten dag

gromar1942
1

Mariestads bryggeri grundades 1848. Det förvärvades av Spendrups 1967 för att läggas ned 1972.

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

[Carpinus]
0

#2 Ja, det känns ju lite missvisande! "Melleruds Pilsner" är ett liknande exempel, det görs av Spendrups i Grängesberg. Arboga Bryggeri har väl säte i Stockholm och producerar Arboga Öl där tror jag. Finns säkert fler exempel.

#3 Jag i min tur visste inte att det finns ett Bryggargården i Karlstad. Kul att de bevarat bryggeriet genom namnet i alla fall!

[GIKmio]
0

#5 Det är tre punkthus som ligger på tomten nu. Så bryggeriet låg granne med stadshotellet.

[Carpinus]
0

#6 Okej, stadshotellet vet man ju var det ligger… Tack!

Apropå Karlstad hittar jag en "Pilsener Bier"  från Wåxnäs Bryggeri i den här etikettsamlingen, sidan 2  (liksom en "Godtemplardricka" från Brinck & Nygren i Karlstad, men den tror jag vi lämnar därhän…).

[GIKmio]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett minnesmärke i form av en gubbe med en öltunna såg jag häromdagen. Om man går Museigatan från stadshotellet mot Sandgrundsudden. I korsningen Museigatan-Herrgårdsgatan.

[Göstage]
1

#8 Trevlig bild! Den flitige Gunnar Lundkvist, "Lunkan" kallad, är pappa till den fryntlige bryggeriarbetaren. "Lunkan" var en briljerande bandymålvakt i ungdomen.

Brf. Bryggeriarbetaren pdf