Öl iFokus

Öl

Etikettklotterplanket
Läst 1736 ggr
wheelie87
0

Öl-skola?

Det finns ju några huvudgrupper av öl men jag har ingen aning om vad jag tycker om. Ljust eller mörkt? Lager, ale, ipa eller nåt helt annat? 
Mitt mål är att kunna gå ut på krogen och beställa nåt och veta innan jag får min öl ungefär vad den kommer smaka. 
Finns de nåt bra sätt lära sina smaklökar och ens öl-vokabulär vad som är vad?

VildaVittra
1

Ja, du kan gå på en ölprovsmakning, exempelvis: http://www.greatdays.se/mat-och-dryck/olprovning

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wheelie87
0

Gött. Hoppades på den här sortens tips. 
Ge mig gärna fler tips på ölprovsmakningar. 

Finns det nånting skrivet så att man kan ordna en själv tillsammans med några kompisar? Tänker mig nåt slags instruktion om vilka sorter man ska köpa och kunskap om de olika flaskorna och vilka smaker man ska leta efter.

VildaVittra
1

Faktiskt så kan du be personalen på systemet om hjälp med att plocka ut lämpliga sorter. Jag skulle i alla fall ta med en spontanjäst öl i utbudet. 

Här kan du läsa lite: http://www.dryckesskolan.se/om-ol/olets_historia

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
0

Beror lite på var man bor men man kan gå på dryckesprovningar på en del systembolag och det finns även provningar med öl där man kan få lära sig en hel del om olika öltyper. Provningarna köps och bokas i närmsta systembolagsbutik.

[GIKmio]
0

Ölprovning kan inte vara nyttigt för tandtrollen 😃

Pyttelite
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fornöga
1

"Ipa, dipa, sipa, och tipa" – Sanna Lindberg reder ut de begreppen.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Hon kallar det för en revolution, Ipans intåg i de svenska kylarna. Ölexperten Sanna Lindberg ser en helt ny ölkultur växa fram i Sverige.
  • Redigerat 2023-05-05 22:28 av Fornöga