Alkoholfri öl
Hejsan allesammans.
Vet ej om detta är rätt forum att skriva i men jag har en fråga angående alkoholfri öl.
Jag älskar mörk öl, även om jag inte druckit så mycket öl i mina år så är det ändå mörk öl som går bäst hem oss mig. (Min sambo är precis tvärtom och vill ha ljus öl, helst Mariestads)
Men nu är man ju på smällen och får inte dricka riktig öl (eller vad man ska kalla det) och undrar om någon där ute har bra förslag på god och drickbar alkoholfri öl?
Tacksam för alla förslag 🥳
Inte mörk utan lager: Carlsberg alkoholfri är helt okej. Den smakar ungefär som vanligt Carlsberg, dvs. inte speciellt mycket 😃 Fungerar bra på uteserveringen som sommarsvalk. Min uppfattning är att de alkoholfria ölerna sällan är speciellt spännande. Finns mer på vinfronten och ännu mer på drinkfronten.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 jo, jag har märkt det med att alkoholfria viner och drinkar finns det mer av men jag är ju en ölare så hade varit kul att hitta en god alkoholfri öl att dricka tillsammans med polarna någon grillkväll framöver. Samt att jag tycker öl passar bäst till grillat 😉
Annars är det alkoholfri bål som gäller för min del, gjorde det innan jag blev gravid också eftersom jag tycker bål (helst apelsin/ananas för mig) är lika gott med som utan alkohol, plus att syskonbarnen (samtliga tre som är under tio) också kan dricka av den vilket de tycker är roligt.
#2 Ah, jag är mer vinmänniska än ölmänniska (hittade tråden genom "Senaste inlägg") men sedan jag jobbat i bar, på ett uttalat öl- och whiskeyställe, så har jag ändå provat mig igenom de flesta alkoholfria öler. Tycker tyvärr att de flesta smakar vatten.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#3 ja, det e la en önskedröm fortfarande att faktiskt hitta en alkoholfri öl som smakar som god öl tyvärr.
(för den delen du kanske vet om alkoholfri öl är avalkoholiserad öl, eller vad det heter, eller hur görs den alkoholfri eftersom den oftast smakar öls goda karaktärssmak)
#4 Det är inte avalkoholiserad öl utan den görs alkoholfri från början, men recepten och metoderna de använder är ju sällan anpassade för att vara alkoholfria utan man tar helt enkelt vanlig öl och brygger utan alkohol som jag förstår det. Värdelöst. Samma sak vad gäller folk- och mellanöl, det är oftast helt enkelt "starköl som saknar procent". Det är jättestor skillnad på en mellanöl som så att säga är tänkt att vara en mellanöl, och en mellanöl som egentligen är en starköl med mindre alkohol. Det förstnämnda brukar smaka väldigt bra, det sistnämnda smakar utspätt.
…fast nu sitter vi ju på ett ölforum så jag vågar inte uttala mig bombsäkert. Det finns garanterat de här inne som har stenkoll!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#5 men det låter logiskt med tanke på att alkoholfri öl saknar ölsmak eller smakar som väldigt väldigt utspädd öl.
Jag har smakat på alkoholfri öl, men jag vill gärna ha öl som är alkohol i…
#7 jag föredrar också öl med alkohol men nu när man är gravid är det la bäst att undvika dricka det dock hihi
Alkoholfri öl vet jag inte jag smakat någongång. Men däremot lättöl har jag druckit i samband med luncher/middagar i samband med jobbet. Det smakar gott till smörgåstårta kan jag säga..
Det säljs ju alkoholfria drycker på Systembolaget. Jag antar det gäller även öl. Prata med personalen. Dom brukar kunna ge smakråd. Det gäller även ni som vill ha alkoholhaltigt och vill testa nya sorter. Har alltid blivit trevligt bemött om jag varit osäker och velat ha råd. Dom får ju betalt för det och är till för det. Men det bästa om man vill testa nya sorter är att prova sig fram genom att köpa olika sorter på prov och se om man fastnar för någon.