öl i present.
Hej! Killen jag dejtar fyller år nästa helg, eftersom vi inte träffats så länge så tänkte jag köpa hans favorit choklad och favorit öl i present. Men tänkte att det kan vara kul att få lika olika sorts öl, men eftersom jag själv inte dricker öl så tänkte jag fråga er vad ni tycker jag ska köpa? Hans favorit är Newcastle men heiniken verkar slinka ner också, haha :) Har ni några tips? Det får gärna vara lite "finare" grejer :)
Oppigårdssortiment är lovande och borde passa, ljusa men ändå smakrika.
Belgiska trappister är mina egna favoriter, smakrika och något mer komplexa. Kwak är en mycket bra öl, ibland lite svårt att få tag på och skall egentligen serveras i sitt egna glas, men den fungerar ändå. Chimay blå är även det en trappist, mörkare och starkare (9 %) men mycket smakrik och god, denna finns i systembolagets ordinarie sortiment.
Gillar han öl och choklad så går dessa utmärkt att kombinera i Youngs Double Chocolate Stout, vilket är precis vad det låter som, en choklad stout. Som all stout så är det mörk (svart) men smakrik och chokladen ger en mjukhet mot den något brända tonen.
Newcastle ligger även nära Innis & Gunns sortiment, finns flera olika där, men alla är enligt mig goda och prisvärda.
Tack så mycket! Ska kolla upp dessa! Choklad ölen lät intressant, den ska jag också testa :)
Jo, jag gillar chocloate stout, men även om den har chokladtoner så är det en mörk och relativt kraftig öl i och med att det är en stout, vilket inte får misstolkas. =)