Gör sin egen bärs
Fredrik Tunedal gör sin egen bärs i en liten lokal i Hökarängen.
Ännu domineras marknaden av de stora aktörerna men vid horisonten ser han en ljusning för mikrobryggare.
Text och länkjavascript:nicTemp();:
Där jag bor i Värmland känner jag ej till någon som brygger sitt eget öl och säljer. Däremot har jag hört det funnits ett ölbryggeri här för mycket länge sedan..
Ja skulle verkligen vilja pröva på att producera en egen öl som bär mitt eget namn.
Skulle ni inte vilja göra det? och vad skulle den ölen heta då?
Jag har inte tiden till det. Men det hade varit lite kul och kalla det "tjejölen" eller något liknande bara för att redas eller fredagsölen. Ja, något löjligt namn hade det blivit i alla fall, bara för att reta någon. 😈
**MVH Cerrolyn
Gerobeer eller Grodöl… jo, det kanske vore nåt
Halvmörk, halvsöt, halvbesk, mycket fyllig, kryddig (choklad, karamell, vanilj), alkohol 6-8 % kanske, men ska inte kännas
Hmm grodöl 🤔
lol🤮

Jag brygger egen öl och har gjort allt från red ale, imperial porter, dubbel IPA till APA, julöl osv. Att komma igång med hemmabryggning kan man göra för några tusenlappar. Börja läsa på www.shbf.se och beställ saker på www.humle.se
Ska man däremot börja brygga kommersiellt så får man hosta upp ett par hundratusen för ett bra bryggverk även om det är liten skala, sen måste man ha en lokal som är godkänd av kommunens miljökontor, ha egen firma och bli godkänd som upplagshavare av skattemyndigheten.
Att brygga öl är ett hantverk så man bör nog brygga ett par år hemma iaf innan man funderar på att börja sälja. Men att brygga själv är väldigt roligt och givande så det rekommenderar jag alla att börja med, passa även på att testa så många stilar som möjligt innan så du vet vilka typer av öl du gillar. Föredrar man industrilager typ Pripps Blå, Mariestad osv så kan man skippa hembryggning för så smaklöst och trist resultat får man aldrig.
Jag fick faktiskt en egen öl när jag tog examen, en Punk IPA betitlat med mig själv och personlig kuriosa, enormt uppskattat och mycket god. Ölbryggeri i mindre föreningar är en konst, men det mesta blir mycket gott och lyckat, spännande att se hur det går att maximera smakerna efter de egna preferenser.
Vad ett eget öl skulle heta?
🤔
Drakale möjligen. Undras om man kan göra grön öl?
🤔
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Farwuq; karamellfärg i vid St Patricksday om inte annat… =P
😮
Karamellfärg i öl!?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Vid St Patricks day. ;)