Annons:
Etikettalkoholfritt-öl
Läst 2236 ggr
Tant Grön
2019-04-07 12:09

Bästa alkoholfria ölet?

Gillar ibland att ta en lättöl till maten. Men nu har många affärer slutat med lättöl (förutom Pripps som jag inte gillar) och har istället alkoholfritt öl. Har testat Mariestads men tyckte inte det var så gott.
Någon som har ett tips på ett drickbart alkoholfritt öl?

Annons:
[GIKmio]
2019-04-07 12:22
#1

Jag vet inte ens hur alkoholfri öl smakar 🙂 Min morfar drack alltid lättöl till maten och jag har provat. Maten smakar faktiskt bättre.. Men varför slutat med lättöl i butikerna?

Tant Grön
2019-04-07 12:25
#2

#1 Ingen aning. Det finns ju kvar i en del butiker. Ser att det har kommit många olika sorters alkoholfritt nu.

[Hayabusa]
2019-04-07 12:36
#3

Lättöl är definitivt ingen hit. Inte 2,8% folköl heller. Vissa 3,5% är OK, men många är dåliga. Däremot har alkoholfri öl tagit många steg i rätt riktning och många är väldigt bra. Personliga tips:

Mikkeller Ambler

 Mikkeller Drink´in The Sun

 Mikkeller Weird Weather

Innis & Gunn Innis & None

Clausthaler (har en unfiltered som inte är dum)

Becks Blue

Alkoholfri öl slår lättöl 7 dagar i veckan 🙂 Är en "riktig" öl godare? Ja, men alkoholfria varianter är överraskande bra. 

OBS! Smak är personligt och ovanstående omdöme är mitt eget och representerar inte nödvändigtvis ett tvärsnitt hugget i sten.

[GIKmio]
2019-04-07 12:42
#4

#3 Norrland 3.5 % är helt ok.

Tant Grön
2019-04-07 12:48
#5

#3 Men är det sorter som bara finns på systemet? Tänkte jag skulle slippa åka ända dit. Vill ha något som närmaste ICA-butik kan tänkas ha. Annars kan jag lika gärna åka till Coop, dom har än så länge lättöl och t.o.m. på flaska. Tack ändå för tipsen.

Tant Grön
2019-04-07 12:49
#6

#3 Den är bra till fredagsmyset, men till maten vill jag ha lättöl.

Annons:
Pyttelite
2019-04-07 12:56
#7

Välsorterade och ölintresserade matvaruaffärer har ett bredare sortiment. Några av de alkoholfria ölen som det skrivs om i #3 kan även finnas utanför systemet. Prata med din ICA-affär att du saknar lättöl eller vill ha ett större utbud med lågalkohol-öl. Problemet med dessa öl är att de är relativt dyra.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-04-07 12:59
#8

Här finns testresultat från test.se som kanske kan ge några idéer. https://www.test.se/alkoholfri-ol/ Ett nyare test från Värnamo Nyheter: https://www.vn.se/article/stort-test-sa-har-bra-ar-de-alkoholfria-olen/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2019-04-07 13:04
#9

#5 Clausthaler finns i de flesta vanliga butiker. Becks Blue har vi på lokala Willys. En annan som inte är så dum är Störtebeker, den har vi på ICA Maxi t ex.

Tant Grön
2019-04-07 13:12
#10

#7Har pratat med dom men de var inte intresserade av att ta in det jag ville ha.
Priset har inte så stor betydelse, jag dricker det inte jätteofta.
#9 Har skrivit upp dom nu och skall testa om dom finns i min affär.

Tant Grön
2019-04-09 21:36
#11

Nu har jag provat Clausthaler, som faktiskt var överraskande god. Den bästa alkoholfria hittills. Ett smakrikt gott öl som passar perfekt till mat. Så provade jag Innis & Gunn Innis & None som smakade totalt vidrigt.

Tant Grön
2019-04-12 11:23
#12

Har också provat Eriksberg hovmästarlager och nu ger jag upp den alkoholfria. 🤢
Det är en eftersmak på dom som jag inte gillar. Tycker dom faktiskt förstör maten.
Måste jag dricka alkoholfri så blir det då Clausthaler.

[Hayabusa]
2019-04-12 12:20
#13

#11 Där ser man. Ja, smak & tycke är ju olika (tur är väl det) och valfrihet har vi också 🙂

Annons:
Pyttelite
2022-12-31 17:12
#14

Försäljningen av alkoholfri öl går framåt även i Danmark.

Salget af alkoholfrie øl og drinks er steget betragteligt de senere år, og bryggerierne sender stadig flere alkoholfrie varianter på hylderne.

- Vi skal jo ikke mere end otte til ti år tilbage, så kunne man vælge mellem to alkoholfrie øl, og jeg tror ikke, jeg fornærmer nogen ved at sige, at det ikke var nogen stor smagsoplevelse, lyder det fra kommunikationschef i Bryggeriforeningen, Louis Honoré.

Läs mer här:

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/ingen-fest-uden-oel-og-drinks-men-flere-vaelger-dem-uden-alkohol


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Et bredere udvalg af alkoholfri øl glæder både Bryggeriforeningen og Blå Kors.
  • Redigerat 2022-12-31 17:12 av Pyttelite
Upp till toppen
Annons: