Annons:
Etikettnostalgi
Läst 2692 ggr
landsbygdsbo
2018-03-02 21:14

Vi diskuterar var man började tillverka öl

DVS, Öl av en hög och jämn kvalitet.

En säger Belgien, den andra säger Böhmen/Mähren dvs södra Tyskland och dagens Tjeckien.

Jag hävdar att det var i Nordtyskland, i Hansans regi.

Öl blev en exportvara som Hansan använde att byta till sig päls, tjära, torkad fisk och virke för. Och för att detta skulle fungera så var bryggerierna tvungna att kunna leverera premium i stora kvantiteter och till en jämn och hög kvalitet.

Vem av oss har rätt ?  ;)

Annons:
[GIKmio]
2018-03-02 21:23
#1

Enligt ölets egen Wikipediasida producerades öl redan för 7000 år sedan i Irak, och för 5000 år sedan i Kina.. Det var kanske inte dom länderna jag tippade på 🙂

Men enligt samma sida: Världens troligen äldsta bryggeri som fortfarande är i drift är Weihenstephan i Freising nordost om München i Tyskland.. Det vill säga södra Tyskland..

landsbygdsbo
2018-03-03 09:07
#2

#1 Att öl bryggdes i olika former och med varierande smak o kvalitet runt om i världen är väl helt klart, vi bryggde ju själva här i Sverige.

Men frågan var ju var en industriell tillverkning av en hög o jämn kvalitet började bryggas. och där håller jag nog på Hansans hjärtland 😉 Södra Tyskland och Tjeckien var nog ursprungligen mer vindrickande förr.

landsbygdsbo
2018-03-03 09:12
#3

Detta öl var känt här uppe i norr under begreppet LYBSKt öl

Farwuq
2018-06-26 06:40
#5

Men hur smakade det? Var det med kolsyra eller utan?
Var drar ni gränsen mellan öl och mjöd?

Förr bryggde jag öl med god kvalité, men det krävde kylskåp och täta flaskor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[GIKmio]
2018-06-26 18:13
#6

#5 Jag tror ingen här exakt kan svara på det hur det smakade på den tiden 😃

Annons:
Farwuq
2018-06-29 06:36
#7

Har man några recept och "kulturer" bevarade?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2021-02-14 11:20
#8

Arkeologer tror att man påträffat vad som kan vara världens äldsta kända ölbryggeri vid utgrävningar i Egypten.

Arkeologar har funne det som truleg er verdas eldste kjende ølbryggeri i Egypt. Bryggeriet kan vere rundt 5000 år gammalt.
  • Redigerat 2021-02-14 11:21 av [Göstage]
Upp till toppen
Annons: