Annons:
Etikettsvenskt-öl
Läst 1332 ggr
[Nomen Nescio]
2016-11-28 08:32

Renässans för folkölet

Boomen för mikrobryggerierna har även medfört ett ökat intresse för folkölet, skriver GP.

Annons:
DesK
2016-11-28 08:49
#1

Snackade med en trevlig manlig expedit på Systemet om detta att trenden ännu går åt att ölen blir alltmer alkoholstark. Så bra att det kanske börjar vända. Själv saknar jag den tyska överjästa ölen (Altbier) som fanns förut, den är aldrig alkoholstark, vilket jag tycker är en stor fördel, plus att den är supergod 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nomen Nescio]
2016-11-28 08:59
#2

#1 Representanter för bryggerierna ifrågasätter Systembolagets vägran att sälja folköl med motiveringen att de inte vill konkurrera med detaljhandeln, medan man i likhet med detaljhandeln saluför alkoholfri öl med motiveringen att det är förenligt med deras folknykterhetsuppdrag. Jag tror i likhet med bryggarna att om folköl även fanns på Systembolaget så skulle det i viss mån kunna minska den tydligen unika (?) svenska inställningen att först kolla alkoholprocenten på etiketten.

DesK
2016-11-28 09:08
#3

Jag förstår dessa representanter. Känns knepigt att Systembolaget säljer alkolfria drycker, om de inte säljer alla drycker som innehåller alkohol. Kanske finns det något s k alkoholpolitiskt beslut bakom detta 🤔

Jag har i hela mitt liv varit mycket förvånad över hur bra koll svenskar har på procenten😮 F ö tycker jag mycket bra om vårt svenska systembolag 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Farwuq
2016-11-28 09:07
#4

Det som jag saknar på hyllorna är hederligt Mellanöl, "Folköl finns på ICA" och kan stanna där.

#1  Den överjästa ölen, den gillade jag. Det var länge sedan man smakade något sådant.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sindri
2016-11-28 09:19
#5

Jag vill också kunna handla all sorts öl på systemet! Det jag saknar mest är gluten- OCH alkoholfri öl, eller åtminstone glutenfri lättöl. I mataffären är det svårt att hitta glutenfri öl, för de skyltar inte precis med den. Tror man skulle sälja mer av sånt och då också kunna öka utbudet om det fanns på systemet.

Vad gäller alkoholfri öl så är ju systemet billigare än mina mataffärer så jag för står inte det där med konkurrens?

Upp till toppen
Annons: