Annons:
Etikettnostalgi
Läst 2400 ggr
[Carpinus]
2016-01-18 19:47

Bra pant: 12666 kronor för tom ölburk

_"Den var till salu på loppis för tio kronor – men då ville ingen ha den. När Tobias Andersson lade upp sin ölburk på internetauktion blev slutbudet 12 666 kronor.
Det var på vinden i barndomshemmet som Tobias Andersson hittade den; en tom ölburk från 50-talet.
– Den fick följa med då jag samlade på askfat och tändare och sådant, säger han."---

"Det var inte förrän Tobias lade upp burken på en auktionssida på internet som intresset tog fart. Utropspriset var 69 kronor inklusive frakt, en summa som hade stigit till 12 666 kronor när auktionen var över.
Det var 1955 som burkölsförsäljningen startade i Sverige, och just den sort* som burken tillhör var en av de allra första på marknaden.
– Jag fick ett mejl något dygn innan från någon samlare som sa att den skulle gå för runt 8000 och nu blev det 4500 kronor till. Så man kan säga att det är bra pant på burken."_

SVT

*S:T Eriks Three Towns.

Annons:
gromar1942
2016-01-21 22:26
#1

Otroligt egentligen

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

[Carpinus]
2016-01-22 16:46
#2

#1 Ja - var blev dom av, alla burkar? Fast i mitten på femtiotalet hade man inte öppnat sin första burk…

Jag vill minnas att det inte fanns inbyggd öppnare på de första burkölen, utan att man fick öppna ett litet hål med en vanlig konservöppnare för att kunna hälla.

Upp till toppen
Annons: