Annons:
Etikettövrigt-om-öl
Läst 2826 ggr
superstrumpan
2016-03-14 23:20

Vegetarisk/Vegansk öl

Jag är vegetarian (försöker vara vegan), tycker om öl som smakar ungefär som Staropramen (blandar dock ihop den med Zlatopramen, den ena smakar iallafall mer mörk än den andra), har även smakat ett ekologiskt öl som jag köpte på ICA Maxi en gång, från Kung Markatta. Väldigt saftigt och fint öl. Det köper jag gärna igen. 

Dock vill jag inte behöva oroa mig för att mitt favoritöl (antingen Zlato-eller-Staropramen) ska innehålla animalier. Känner verkligen att mitt hjärta, alltså, fullkomligen krossas när jag får reda på att saker jag äter, dricker eller på annat sätt konsumerar, innehåller någon form av animalier, eller också är testad på djur. 

Så om nån har något tips på god ekologisk öl? (helst vegansk, men om det inte finns funkar vegetarisk, helst icke "djurtestad"-eller vad man nu säger- öl/öl med animalier i)

Annons:
Tjeja
2016-03-14 23:36
#1

Men alltså… man använder väl aldrig animalier i öl heller? det görs ju av jäst spannmål..

Eller har jag totalt missat något?🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

superstrumpan
2016-03-15 00:24
#2

Tjeja: Jo, men vissa öl använder animalier även om det inte står med i ingredienserna att de gör det, se mer om ämnet här: http://www.vegan.nu/viewtopic.php?f=3&t=301 

Det känns alltså bäst för mig att dricka sån typ av öl som jag vet helt säkert i förväg att den är vegetarisk/vegansk. 

(Och visst, jag kan googla eller kolla i veganska/vegetariska grupper på Facebook, om det ämnet, men nu har jag valt att göra inlägg här. Och då vill jag också ha svar här. Så snälla den som läser detta, glömt att skriva detta, men.. Be mig inte att googla eller facebooka efter svaret, när jag ber om det här. Bara en vädjan till er. Okej? Tack.)

Åsa S
2016-03-20 21:27
#3

Du vet väl om att man kan ringa till systembolagets kundtjänst och de kan tala om för dig vilka ölsorter som inte klarnas med sånt som ex. husbloss? (fast jag tror de flesta slutat med det nu, även guiness har ju slutat med det)

Tjeja
2016-03-21 18:35
#4

#2 😮😭

Hade jag faktiskt ingen aning om! i naturlig öltillverkning används verkligen inga animalier. Vad skulle det vara för animalier då de har i öl liksom?

Förklara gärna så jag vet vad jag ska undvika för öl för jag har alltid annars trott at öl är fritt fram liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Åsa S
2016-03-21 22:06
#5

Vissa ölsorter som ex. guiness har klarnat ölen med sånt som husbloss som tillverkas av fisk men många andra använder annat för alla vill ju inte ha grumlig öl

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21697379.ab

Tjeja
2016-03-21 22:09
#6

#5 😮 🤮

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: