Annons:
Etikettsvenskt-öl
Läst 2448 ggr
[Carpinus]
5/15/15, 3:48 PM

Spontantest

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att göra det klart från början: jag är ingen finsmakare när det gäller öl. Dock känner jag skillnad på min standardöl och finöl, och idag beslöt jag mig på att testa ett öl från mitt närområde - Rådanäs lageröl.   

Måste säga att jag blev positivt överraskad, jag gillade den kontrollerade beskan som övergick i en lång och angenäm eftersmak.  Den här sätter jag fyra kapsyler av fem på utan att darra på manschetten!

Annons:
[GIKmio]
5/15/15, 5:22 PM
#1

Jag brukar också pröva nytt ibland. Men oftast blir det blå Falcon ändå som följer med hem.

[Carpinus]
5/15/15, 8:00 PM
#2

#1 Ja, det känner jag igen (även om det är ett annat halländskt öl som jag bär hem)…

[Carpinus]
5/31/15, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fortsätter att botanisera bland Rådanäs utbud, och har testat California Common (88802).

Rådanäs, Härryda kommun
Flaska 330 ml, 19:90
Systembolagets beskrivning: maltig, fruktig smak med inslag av papaya, apelsin, sirap, örter och ljust bröd. Serveras vid 8-10 grader till rätter av ljust kött eller som sällskapsdryck.
Råvaror: Pale ale-, råg-, ljus- och mörk karamellmalt samt humlesorten northern brewer.
Alkoholhalt 5,3%

Eget omdöme: fruktigt öl med angenäm humlekaraktär. Även om den är lättdrucken föredrar jag nog att sitta länge med en flaska. Jag lade ribban högt med föregående öl från samma producent, men jag håller faktiskt den här som snäppet bättre. Kommer sannolikt att köpa det här ölet fler gånger.

Övrigt: lite tråkig retroetikett enligt min åsikt, men det spelar ju mindre roll.

Eget foto.

[Carpinus]
6/5/15, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Landsort lager (1466)

Systembolagets uppgifter:

Öl, ljus lager, tydlig beska

Alkoholhalt 5,3 %

Doft: Maltig, nyanserad doft med inslag av rågbröd, apelsin och honung.

Råvaror: Pilsner- och karamellmalt samt humle av sorterna perle, tettnang och saaz.

Producent Nynäshamns Ångbryggeri AB

Min åsikt: Bruksölskaraktär och ganska intetsägande. Inget jag skulle gå extra till Systemet för att köpa.

En slätstruken trepoängare från mig.

Egen bild.

[Carpinus]
6/19/15, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Systembolagets uppgifter:  

 New York Lager (1599)    Nørrebro Bryghus

 Danmark    Tillverkad i Danmark

    22:30     Flaska, 400 ml

"Maltig, nyanserad smak med inslag av knäck, torkad frukt, sirapslimpa och pomerans. Serveras vid 8-10°C till rätter av lamm- och nötkött eller som sällskapsdryck."

Producentens uppgifter:

"En traditionel, amerikansk undergæret øltype fra før forbudstiden. Kraftig, fyldig og mørkgylden øl på 5,2 % alkohol. Intens maltkarakter med karamelnoter, markant bitterhed og en blomsteragtig duft af nordamerikansk Cascade humle."

Alkoholprocent 5,2%

Farve: Mørkgylden

Duft: Blomsteragtig humle

Smag: Intens maltkarakter med karameltoner og markant bitterhed

Type: Pilsner

Retter: Lyst kød, stegt fjerkræ, sandwiches, smørrebrød.

Egna kommentarer: Vad skulle man pröva för något öl så här dagen efter det danska folketingsvalet om inte något danskt? Namnet är visserligen lite tråkigt, New York Lager, även om det refererar till förbudstidens USA. Amerikanskt är även humlet, i det här fallet Cascade, och det gillar jag.

Ölen har inte intagits till någon maträtt, men den skulle nog sitta bra tillsammans med revbensspjäll. Fast den smakar utmärkt som den är, och jag drar mig inte för att ge den fyra starka kapsyler.

Egen bild

[Carpinus]
6/20/15, 12:08 PM
#6

Testade även de svenska midsommarjordgubbarna igår, enligt kartongen komna från Simrishamn. Pris 49,90 kartongen. De var sladdriga och smaklösa, och betyget kan bara bli en svag gubbe.

Annons:
[Carpinus]
6/20/15, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Systembolagets uppgifter:
    Vlaamsche Zotten (1436)
    Belgien    Tillverkad i Belgien
    17:30    Flaska, 330 ml
"Nyanserad, något kryddig smak med inslag av pomerans, ljust bröd, kryddnejlika och citrus. Serveras vid 6-8°C som sällskapsdryck eller till rätter av fisk och ljust kött, gärna med heta och asiatiska inslag."
Säljstart    2014-12-01
Alkoholhalt    5 %
Färg    Oklar, gul färg.
Doft Nyanserad, något kryddig doft med inslag av pomerans, ljust bröd, kryddnejlika och jasminris.
Råvaror    Vetemalt, kornmalt och humle.
Producent    Brouwerij Sint Jozef
Om Producenten    Brouwerij Sint Jozef grundades av familjen Vissers. Sedan 1980 är Jef Cornelissen ensam ägare av bryggeriet.

Egna tankar: En stund i den riktigt varma sommarsolen på balkongen för att ta ut veckans V75 var perfekt för en test av någon ny öl, och det blev något så "exklusivt" som en belgisk  witbier. Personligen tycker jag att vitöl brukar smaka lite tamt, plus att de ofta kommer i större flaskor. Det här ölet var dock mer levande, och flaskan var av "rätt format". Priset är heller inget att gnälla över, så här blir det en frisk fyra. Får jag sju rätt V75 i morgon är jag beredd att retroaktivt höja till en femkapsylare. 😉

Egen bild

[Carpinus]
7/18/15, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Dagens provkörning:

Electric Nurse Pale Ale  (1443)

Systembolagets uppgifter:

Öl, ale, måttlig beska Tillverkad i Sverige 21:90   flaska, 330 ml Serveras vid 8-10°C till husmanskost eller som sällskapsdryck. Säljstart    2013-06-01 Alkoholhalt     4,6 % Färg    Något oklar, mörk, gul färg. Doft    Humlearomatisk doft med inslag av ananas, passionsfrukt, aprikos och örter. Råvaror  Kornmalt och humle. Producent  Dugges Ale- & Porterbryggeri

Eget omdöme: Den här gillar jag! Avsmakade den utan mat, och  jag föll pladask för den angenäma efterbeskan. Kan absolut tänka mig att köpa den här igen, även om jag till vardags nog väljer ett något billigare och lite starkare öl.

Betyg: Fyra kapsyler med råge.

Anm. : Det händer mycket intressant på ölfronten i Härryda! Bakom Electric Nurse finns familjeband till Dugges, men man är i startgroparna för att starta eget.

gromar1942
7/25/15, 11:10 PM
#9

Jag tänkte ta och inhandla för att smaka Martha Krieger Spitzenpilsner. Det är en ljus lager från Tyskland på 4,7%.

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

[Carpinus]
7/26/15, 8:00 AM
#10

#9 Det låter intressant - hoppas det kommer en utvärdering här!

[Carpinus]
8/1/15, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Systembolagets uppgifter

"Bourbon Mash Beer (89706)

  Tillverkad i Sverige, Västra Götalands län, Härryda kommun

 Producent    Rådanäs Bryggeri AB

26:90    Flaska, 330 ml

Maltig smak med viss sötma, inslag av fat, torkad frukt, vaniljfudge, pomerans, sirapslimpa och halm. Serveras vid 12-14°C som sällskapsdryck eller till smakrika rätter av fläsk-, lamm- eller nötkött.

Drycken är producerad i liten skala på ett hantverksmässigt sätt och produktionen ligger inom 15 mil från närmaste systembolag. Denna lokala dryck finns i butikerna närmast producenten. Går att beställa till övriga butiker.

Alkoholhalt 6,7 %

Färg: Orangebrun färg.

Doft: Maltig doft med inslag av fat, torkad frukt, vaniljfudge, pomerans och sirapslimpa.

Råvaror: Pale ale-, råg- och svartmalt, majs samt humlesorten northern brewer."

Egen upplevelse: fortsätter att botanisera bland Rådanäs uppenbart rikhaltiga produkter, och Bourbon Mash var en angenäm bekantskap - rund och behaglig smak med angenäm eftersmak. Intog den utan tilltugg i form av mat, och den passade bra så. Tror nog att det kan bli fler inköp av den här ölen, som jag ger 4,3 kapsyler på den femgradiga Richterskalan.

[Carpinus]
8/9/15, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Systembolagets uppgifter

"Modus Hoperandi (1539)
Öl, Ale, Tydlig beska
 India Pale Ale
 USA
  24:90*    Burk, 355 ml
Nyanserad, humlearomatisk smak med tydlig beska och liten sötma, inslag av apelsin, tallbarr, lönnsirap och rågbröd. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck, eller till smakrika rätter av nöt- och viltkött.
Alkoholhalt 6,8 %
Färg Ljus, rödbrun färg.
Doft Nyanserad, tydligt humlearomatisk doft med inslag av apelsinmarmelad, tallbarr, lakrits, lönnsirap och rågbröd.
Råvaror Kornmalt och humle.
Producent Ska Brewing"

Eget omdöme: Intogs utan mat. Mycket uttrycksfull smak och en angenäm bekantskap.

Två nackdelar: priset och (den ringa) mängden…

4,5 kapsyler av fem.

Egen bild.

[Carpinus]
1/24/16, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Testat en Fuller´s IPA (1518), och den var inte alls dum! Egentligen mer beska än vad jag brukar gilla, men här fungerade det, och humleinslaget var femstjärnigt. Priset fullt acceptabelt.

Den får en svag fyra på den femgradiga Richterskalan.

Annons:
[Carpinus]
2/15/16, 4:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ocean Västkust (89509)

29:70 (500 ml)

4,8%

En glad överraskning, och vinterns bästa för min del - jag ger den 4,8 kapsyler (av 5 för den perfekta beskan och fina humlen. Kommer säkert att hända att jag köper den igen, men priset är lite för högt för tätare inköp.

[Jimmy.L]
2/15/16, 5:56 PM
#15

#4 Ser att Landsort inte var i din smak själv gillar jag den.

Singha eller Saku är två ölsorter jag gillar.

[Carpinus]
2/15/16, 6:03 PM
#16

#15 Ja, smaken är ju som tur är olika, och det är bra att få höra andras utlåtanden - jag kan ju ha missbedömt ölen också. Min smak har nog ändrats på senare tid, jag är väldigt nöjd med flera av de lokala bryggerierna i Göteborgstrakten och botaniserar en del bland dem.

Singha och Saku återstår att göra bekantskap med för min del.

[Carpinus]1
12/31/17, 10:51 AM
#17

Blev förtjust i Göteborgs Nya Bryggeris Winter Ale och beslöt att även ge deras lakritsöl chansen, men nej - en intressant erfarenhet men ingen mersmak…

En svag tvåa av fem möjliga.

[GIKmio]
1/1/18, 3:29 PM
#18

#17 lakritsöl låter inte gott..

Fornöga
2/9/24, 8:58 PM
#19

2024 Inte spontantest, men spontanköp av en kartong belgiskt öl av märke St. Bernardus idag. Ursprungligen klosteröl, men verksamheten är numera överlåtet till en profan producent.

tlf027.jpg
Line up inför testen av Abt 12, Tripel, Prior 8 och Wit. Återkommer när ölprovningen kommit igång!


Re:tired.

  • Redigerat 2/9/24, 8:59 PM av Fornöga
Pyttelite
2/9/24, 9:27 PM
#20

#19: Låter lovande - hoppas att det smakar. 🍺


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Fornöga
2/10/24, 3:26 PM
#21

#19 Har klarat av "Wit" nu, som namnet antyder ett veteöl. Den alkoholsvagaste ölen (5%) i lådan, och lite tam smakmässigt i mitt tycke, men så är jag inte särskilt trakterad av vitt öl. Med några tärningar ost och ett par skivor rökt korv som tilltugg till kändes den dock lite karskare.


Re:tired.

St Bernardus Wit är söt och syrlig på samma gång. En kryddig finish med inslag av koriander och apelsinskal. En underbart förfriskande öl!
Pyttelite
2/10/24, 3:29 PM
#22

#21: Låter lovande - jag tycker att veteöl kan vara perfekt en varm dag eller till kryddig mat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fornöga
2/10/24, 3:37 PM
#23

#22 Ja, den kanske gör sig bättre när man kan sitta på balkongen och äta grillat…🙂


Re:tired.

  • Redigerat 2/10/24, 3:37 PM av Fornöga
Pyttelite
2/10/24, 3:42 PM
#24

#23: Låter långt bort och nästan ouppnåeligt med dagens snö och kyla …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2/10/24, 3:42 PM av Pyttelite
Fornöga
3/23/24, 4:06 PM
#25

tlf027.jpg

#19 Dags för kandidat två ur lådan- Prior 8. En mörk ale som gjord för långsittning, och tilltugget, osttärningar av Borgmästarost och skivor av enrisrökt cognacsmedvurst, förhöjde upplevelsen. Jag ger 4 kapsyler av 5 i betyg.

.https://brewery.se/produkter/st-bernardus-prior-8-2/


Re:tired.

St Bernardus Prior 8 är en len och fyllig ale. Smaken är fruktig och maltig med en mjuk bitterhet i slutet. Fyllig och härlig eftersmak.
  • Redigerat 3/23/24, 4:08 PM av Fornöga
Upp till toppen
Annons: