Annons:
Etikettnostalgi
Läst 2618 ggr
[GIKmio]
10/12/13, 9:02 PM

Mellanöl

Någon här som var med eller minns när mellanölet släpptes loss i våra livsmedelsbutiker i mitten av 60-talet. Kanske du Per? Eller någon annan.. Var väl en del debatt om det där att det var lättillgängligt och skadligt för ungdomar.

Annons:
[per50]
10/17/13, 11:31 AM
#1

Jag minns inte jag var ganska ung då, men jag kan forska lite..

[per50]
10/17/13, 11:41 AM
#2

Riksdagens protokoll 1972:88 (25 maj 1972)

Här kan man läsa en debatt som gjordes den torsdagen den 25 maj

Kl. 19.30 om mellanölet

 javascript:nicTemp();

[GIKmio]
10/17/13, 3:13 PM
#3

Jag tror det visades en dokumentär på TV en gång i tiden.

[Mustangcab]
10/22/13, 10:19 AM
#4

Jag är tillräckligt gammal för att minnas detta då det var ett ungdomsfylleri utan dess like. Vem som heslt kunde köpa i matvarubutiker och gjorde det också. Man lade sig på den högst %-halten man fick för att  det inte skulle säljas över disk på systemet.

Leffe
6/4/15, 11:35 AM
#5

Där jag bodde under mellanölstiden var det inte så farlig ungdomsfylla vad jag kommer ihåg. Det var väl mer negativt prat om att ungdomen inte skulle dricka alkohol och mellanölet var ju lätt att köpa.

[Carpinus]
6/4/15, 3:24 PM
#6

Jag var också med då, och har samma minnesbild som Leffe - det var inte så mycket ståhej. Jag var även med när starkölet fick säljas i livsmedelshandeln under ett år i slutet på sextiotalet i Göteborg, Bohuslän och Värmland. Då var det lite mer fart, och jag minns att jag särskilt gillade ett öl från TILL-bryggerierna i Östersund med pors bland ingredienserna. Nu finns varken det ölet eller bryggeriet kvar (uppköpt av Falcon).

Annons:
Farwuq
6/6/15, 10:43 AM
#7

Jag tillhör samma åldersgrupp. Nä det var inget påfallande fylleri på 70 talet p.g.a. mellanöl.

TILL-gjorde bra öl.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
9/30/15, 8:41 AM
#8

Femtio år sedan mellisens uppgång och fall. Om detta kan man läsa i DN.

_"Det var en stor dag för många, en glädjens dag, när mellanölet introducerades i Sverige den 1 oktober 1965, tillgängligt i vanliga livsmedelsbutiker. För andra var det ett alkoholpolitiskt nederlag och ett hårt slag mot folkhälsan."---

"Skatte- och styrkemässigt hamnade drycken – som skulle ge Sverige ”ett gott öl till maten” – i mitten, därav beteckningen mellanöl, klass IIB, med 3,5–4,5 volymprocent (2,8–3,6 viktprocent) alkohol.
Relativt omgående visade det sig att ”mellisen” inte bara var god att dricka, utan också ekonomisk med sitt lägre pris och praktisk med sin större tillgänglighet för den som var ute efter berusning. Och som gärna höll sig undan skarpt granskande butiksbiträden på monopolistiska Systembolaget.
Den ökande ölkonsumtionen bland unga blev till slut mellanölets fall – IIB-flaskorna och burkarna försvann från butikerna den 1 juli 1977."---_

DN

Farwuq
9/30/15, 2:12 PM
#9

Var det inte den 1:a juni 1977?

Jag var en ung student i lund på den tiden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
9/30/15, 2:33 PM
#10

#9 Jag googlade lite, och den 1 juli verkar ha en bedövande majoritet på nätet.

[Carpinus]
10/26/15, 8:17 PM
#11

Här är ett dåtida radioreportage om mellispremiären.

Upp till toppen
Annons: