Annons:
Etikettbrygga-eget-öl
Läst 2638 ggr
[per50]
5/14/11, 1:14 PM

Mjöd en gudadryck

Som kanske alla vet så drack vikingarna en hel del mjöd, men det äldsta spåret som innehöll honung är från Kina ca: 7000 f.Kr.

Mjöd har funnits i nästan alla forna kulturen och nästan alltid ansågs det vara en gudadryck. Men efter 1500-talet blev mjöd betydligt ovanligare, vilka trots bero på en rad faktorer.

Har ni provat denna gudadryck? då är ni välkommen att skriva några rader om det.

Mjöd

Annons:
Casiopeia
6/29/11, 12:37 PM
#1

Jag är väldigt förtjust i mjöd, och har förmånen att ha flera vänner som är duktiga på att brygga det. Gott köpemjöd är lite svårare att få tag på, men jag kan rekommendera Tej för den som vill smaka.

Jag tycker dock det är viktigt att påpeka att mjöd inte är ett öl utan vin. Det bryggs på honung och vatten samt något som startar jäsningen (jäst finns naturligt i honungen). Det håller ungefär samma alkoholhalt som vin gjort på druvor och det vinner på att lagras. Bra mjöd är inte särsklilt sött, sockret blir ju till alkohol så smaken är frisk och syrlig med honungens fruktighet, och påminner mest om vitt vin. Naturligtvis finns det olika grader av sötma och torrhet, som med allt vin.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Upp till toppen
Annons: